• Start
    Start Tutaj znajdziesz wszystkie wpisy dostępne na stronie.
  • Blogerzy
    Blogerzy Wyszukaj ulubionego blogera na stronie.
  • Login
    Login Formularz logowania
Dodane przez w w Świeccy w liturgii
  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Przeczytano: 4298
  • 0 komentarze
  • Drukuj

Nie-zwykłość per annum

   I nastał ten dzień - to właśnie dziś, czyli w poniedziałek następujący po święcie Chrztu Pańskiego (a ściślej: po II Nieszporach tego święta), rozpoczął się okres liturgiczny nazywany zwykłym. Synonimy słowa "zwykły": banalny, nieskomplikowany, normalny, oklepany, pospolity, prosty, przeciętny, stereotypowy, szablonowy, sztampowy, trywialny, tuzinkowy, typowy, wreszcie: zwyczajny.
  Kiedy sięgniemy głębiej do źródeł znajdziemy inne określenie: tempus per annum, co tłumaczy się: okres w ciągu roku. O ile obie nazwy tego okresu liturgicznego są prawidłowe, o tyle pierwsza wydaje się umniejszać jego znaczenie.

Okres w ciągu roku (albo: zwykły)

   Jest to najdłuższy okres liturgiczny: liczy 33 lub 34 niedziele, przy czym pierwsza jego część liczy 8 lub 9 niedziel (kończy się Kompletą wtorku przed Środą Popielcową), a druga - dłuższa - trwa od Niedzieli Zesłania Ducha Świętego do I Niedzieli Adwentu (analogicznie: I Nieszpory tej niedzieli). W tym czasie obowiązuje zielony kolor szat liturgicznych, symbolizujący nadzieję, odrodzenie i młodość.

   I w tym miejscu należałoby zaznaczyć, że mimo swojej "zwykłości" jest to czas, w którym szerzej poznajemy życie i działalność Pana Jezusa (głównie w liturgii słowa), a w liturgii tego okresu wspominamy wielu świętych, błogosławionych, obchodzimy liczne święta i uroczystości m.in.: święto Nawrócenia św. Pawła, Apostoła (25 stycznia), święto Ofiarowania Pańskiego (2 lutego), święto Najświętszej Maryi Panny, Matki Kościoła (poniedziałek po Zesłaniu Ducha Świętego), uroczystość Najświętszej Trójcy (niedziela po Zesłaniu Ducha Świętego), uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa (czwartek po uroczystości Najświętszej Trójcy), uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (15 sierpnia) czy Podwyższenia Krzyża św. (14 września). Na tych kilku przykładach widzimy, że ich obchody mogą być ściśle związane z określoną datą lub ruchome - zależą od daty Wielkanocy (która - dla przypomnienia - jest wyznaczana na pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca) np. Wniebowstąpienie Pańskie (40 dni po Wielkanocy), Zesłanie Ducha Świętego (Niedziela po Wniebowstąpieniu Pańskim) czy wyżej wspomniane Boże Ciało (czwartek po Uroczystości Trójcy Przenajświętszej). W uroczystości, dni świąteczne i wspomnienia zmieniają się kolory szat liturgicznych, niejako zaburzając pozorną tylko zieloną monotonię.

Uświęcona codzienność

   Mimo, że okres zwykły bywa nazywany czasem odpoczynku, to już na powyższych przykładach widać, że nie jest to czas w którym "nic się nie dzieje". Bogactwo okresu w ciągu roku skłania mnie do powrotu do pierwotnej myśli działu Świeccy w liturgii. Moje pierwsze rozważanie zakończyłam słowami: „wierny świecki nie chce być biernym obserwatorem, widzem choćby najpiękniejszej liturgii. Pragnie poznawać, odkrywać głębię Tajemnicy, a także uczestniczyć w niej w sposób aktywny podejmując zadania (posługi) zgodnie z talentami i charyzmatami, jakimi Pan go obdarował”.


   Jakie funkcje liturgiczne mogą podejmować - i to codziennie, a nie tylko od święta - osoby świeckie? Na czym polega przygotowanie do posługi? Jak odnaleźć się w "przestrzeni liturgicznej"? - o tym (i nie tylko) w kolejnych odsłonach tego działu.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

To właśnie dziś, czyli w poniedziałek następujący po święcie Chrztu Pańskiego (a ściślej: po II Nieszporach tego święta), rozpoczął się okres liturgiczny nazywany zwykłym. Synonimy słowa "zwykły": banalny, nieskomplikowany, normalny, oklepany, pospolity, prosty, przeciętny, stereotypowy, szablonowy, sztampowy, trywialny, tuzinkowy, typowy, wreszcie: zwyczajny. Kiedy sięgniemy głębiej do źródeł znajdziemy określenie per annum co tłumaczy się „w ciągu roku”. O ile oba te określenia są prawidłowe, o tyle pierwsze wydaje się umniejszać znaczeniu tego okresu.

Oznaczone w: Liturgia rok liturgiczny
0
Bydgoszczanka. Z wykształcenia pedagog kilku specjalności. Zainteresowania: liturgika, muzyka liturgiczna.
Jest członkiem Stowarzyszenia DIAKONIA Ruchu Światło-Życie i Centralnej Diakonii Liturgicznej.
Jej obecność na stronie Ośrodka jest owocem KAMuzO w Brennej Leśnicy.

Komentarze

Kto szuka znajduje...

wbiblii

Polecane Video

Diakonia Muzyczna

diakonia muzyczna

1% na OL

1 procent2

W drodze